حوریه ای در سیمای انسان
فاطمه(س) در بارگاه خدای عزوجل دارای نه نام است که عبارتاند از: «فاطمه»، «صدیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه»، «مرضیه»، «محدثه» و «زهراء».
علامه مجلسی، بحار الانوار
فاطمه(س) نامهای دیگری نیز دارد: سیدة النساء، بتول، حَصان، حرّة، عَذرا، هانیه، حوراء، مریم کبری، صدّیقه کبری، نوریه، سماویه. او دارای کنیههای متعددی است که معروفترین آنها: امّ الحسن، امّ الحسین، امّ المحسن، امّ الائمه و امّ ابیها است.
علی بن ابوحمزه از امام صادق علیه السلام پرسید: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود:فاطمه سلام الله علیها وصیت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند. (شیخ صدوق)
1.پیامبر اکرم (ص) : فاطمه حوریه اى است در چهره ى انسان ، هرگاه من در خود شور و شوق بهشت احساس مى كنم او را بوسه باران مى سازم. (تاریخ الخطیب بغدادى، ج 5، ص 86)
2. پیامبر اکرم (ص) : دخترم ، «فاطمه» حوریه اى است در چهره ى آدمیان. (الصواعق المحرقه، ص 96 اسعاف الراغبین، ص 173)
3. پیامبر اکرم (ص) : «فاطمه» همان زهره ى درخشنده است. (نزهة المجالس، ج 2، ص 222)
4. پیامبر اکرم (ص) : هر كس این بانوى سرفراز را مى شناسد كه مى شناسد و هر كس نمى شناسد بداند كه او پاره ى تن و روح من است. از این رو هر كه او را بیازارد مرا آزرده است. (نورالابصار، ص 49 الفصول المهمة،ص 150)
5. پیامبر اکرم (ص) : فاطمه پاره ى تن من است ، آنچه او را افسرده سازد مرا افسرده مى سازد و آنچه او را شادمان گرداند ، مرا شادمان ساخته است. (مسنداحمد ، ج 4 ، ص 323 الصواعق، ص 113)
6. فرشته ى وحى بر من فرود آمد و پیام آورد كه : اى محمد ! براستى كه پروردگارت فاطمه را دوست مى دارد ، از این رو سجده ى شكر بجاى آور كه من سجده كردم...» (لسان المیزان، ج 3 ، ص 275)
7. پیامبر اکرم (ص) : آفریدگار هستى نور فاطمه را بسان مشعلى فروزان آفرید و آن را بر كنگره هاى عرش آویخت و آنگاه بود كه آسمانها و زمین هاى هفتگانه به نور فاطمه نورباران گردید و به همین جهت او «زهراء» نامیده شد. (بحارالانوار، ج 43 ، ص 17)
8. «ابن عباس» آورده است كه پیامبر گرامى فرمود :
«اما دخت ارجمندم «فاطمه» ، سالار زنان گیتى در همه ى عصرها و نسلهاست. او پاره ى تن من ، نور دیده ، میوه ى دل و روح من است كه در سازمان وجودم قرار دارد. او حوریه اى است در سیماى انسان كه هرگاه در محراب عبادت در برابر پروردگارش قرار مى گیرد ، نور وجودش براى فرشتگان مى درخشد ، درست همانگونه كه ستارگان براى زمینیان نورافشانى مى كنند.»
(بحارالانوار ، ج 43، ص 73)
کسی که عبادتهای خالصانه خود را به سوی خدا فرستد ، پروردگار بزرگ بهترین مصلحت او را به سویش فرو خواهد فرستاد .
(بحار الانوار ، ج 70 ، ص 249)
پاداش خوشرویی در برابر مؤمن بهشت است ، و خوشرویی با دشمن ستیزه جو ، انسان را از عذاب آتش باز میدارد .
(بحار الانوار ، ج 75 ، ص 401)
خداوند اطاعت و پیروی از ما اهل بیت (ع) را سبب برقراری نظم اجتماعی در امت اسلامی ، و امامت و رهبری ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقهها قرار داده است .
(احتجاج طبرسی ، ایران : انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258)
از حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) روایت شده که رسول خدا فرمودند : امام همچون کعبه است که باید به سویش روند ، نه آنکه ( منتظر باشند تا ) او به سوی آنها بیاید .
(بحار الانوار ، ج 36 ، ص 353)
همانا خوشبت حقیقی کسی است که علی ( علیه السلام ) را دوست بدارد .
(مجمع الزوائد علامه هیثمی ، ج 9 ، ص 132)
اما حقانیت من در مالکیت فدک ، همانا خداوند بزرگ آیه " آت ذاالقربی حقه " را وقتی در قرآن کریم بر رسول خدا نازل فرمود ، من و فرزندانم نزدیکترین مردم به پیامبر ( صلی الله علیه و آله ) بودیم ، پس رسول خدا فدک را به من و فرزندانم هدیه فرمود .
(مستدرک الوسایل ، ج 7 ، ص 291)
خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی .
(احتجاج طبرسی ، ایران : انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258)
خدای تعالی زکات را مایه پاکی جان و فزونی روزی ، و روزه را برای پابرجایی اخلاص قرار داد .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258)
خدای تعالی حج را موجب استحکام دیانت ، و عدالت را مایه وحدت و هماهنگی دلها قرار داد .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258)
خداوند جهاد را موجب عزت و هیبت اسلام ، و صبر را وسیله استحقاق و شایستگی پاداش حق تعالی قرار داد .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258)
خداوند امر به معروف را جهت اصلاح جامعه واجب فرمود .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258)
خدای تعالی نیکی به پدر و مادر را واجب فرمود تا از خشم او در امان بمانند ، و دستگیری از خویشان را موجب افزایش عمر و سبب فزونی جمعیت و قدرت قرار داد .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 259)
خدای تعالی قصاص را وسیله حفظ جانها و وفای به نذر را برای رسیدن به مغفرت و آمرزش قرار داد .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 259)
خدای تعالی مراعات کامل وزن و پیمانه را برای جلوگیری از کم فروشی ، و نهی از شرابخواری را برای پرهیز از پلیدی تشریع نموده است .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 259)
خدای تعالی پرهیز از افترا و دشنام را برای دور شدن از لعنت واجب فرمود و دزدی را منع کرد تا راه عفت پویند .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 259)
خداوند شرک را حرام فرمود تا به اخلاص طریق بندگی و یکتاپرستی جویند ، " پس چنانکه باید ، ترس از خدا را پیشه گیرید و جز مسلمان نمیرید " و آنچه فرموده است به جا آرید و خود را از آنچه نهی کرده باز دارید که " تنها دانایان از خدا میترسند .
(احتجاج طبرسی ، ایران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 259 - آلعمران ، 101)
حضرت فاطمه زهرا ( علیها السلام ) در جواب سلمان که برای فقیری تقاضای کمک
داشت فرمود :
" ای سلمان ! سوگند به خداوندی که حضرت محمد ( صلی الله علیه و آله ) را به پیامبری برگزید ، سه روز است که غذا نخوردهایم و فرزندانم حسن و حسین ( علیهما السلام ) از شدت گرسنگی بیقراری میکردند و خسته و مانده به خواب رفتهاند . اما من نیکی و نیکوکاری را که درب منزل مرا کوبیده است ، رد نمیکنم " .
(بحار الانوار ، ج 43 ، ص 72)
پروردگارا ! بزرگا ! به حق پیامبرانی که آنها را برگزیدی و به گریههای حسن و حسین در فراق من ، از تو میخواهم گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا ببخشایی .
(ذخائر العقبی ، ص 53 - کوکب الدری ، ج 1 ، ص 196)
امام حسن مجتبی ( علیه السلام ) فرمود : مادرم فاطمه ( علیها السلام ) را دیدم که شب جمعه تا صبح مشغول عبادت و رکوع و سجود بود ، و شنیدم که برای مؤمنین دعا میکرد و اسامی آنان را ذکر مینمود و برای آنان بسیار دعا میکرد ولی برای خودش دعا نکرد ، پس به او عرض کردم : مادر ، چرا همان طور که برای دیگران دعا کردی برای خودت دعا نکردی ، فرمودند : " پسرم ، اول همسایه و سپس خود و اهل خانه " .
(بحار الانوار ، ج 43 ، ص 81)
روزی حضرت فاطمه ( علیها السلام ) خطاب به حضرت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) فرمود :" علی جان ! نزدیک بیا تا اطلاع دهم شما را از آنچه در گذشته اتفاق افتاد و آنچه در حال به وقوع پیوستن است و آنچه در آینده رخ خواهد داد تا روز قیامت هنگامه برپایی رستاخیز عمومی " .
(بحار الانوار ، ج 43 ، ص 8)
حضرت زهرا ( علیها السلام ) در رابطه با دعای روز جمعه از رسول گرامی اسلام نقل فرمودند که : در روز جمعه ساعتی است که هر خواسته خیر و نیکویی در آن ساعت به اجابت میرسد . پرسیدم : یا رسول الله کدام ساعت است ؟ فرمودند : آنگاه که نصف خورشید در افق پنهان شود .
(کنز العمال ، ج 7 ، ص 766)